Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 6 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Třetí kapitola knihy Pláč a teologický význam textu
Waller, Veronika ; Ondrejičková, Sylva (vedoucí práce) ; Větrovec, Pavel (oponent)
Bakalářská práce se zabývá překladem a detailní exegezí třetí kapitoly knihy Pláč. Text vysvětluje s ohledem na historický, literární a biblický kontext, rozebere otázku jeho autorství. Pro lepší teologické pochopení zahrnuje do textového srovnání kromě hebrejského originálu a Vulgáty i vybrané překlady z angličtiny, španělštiny a standardní i moderní překlady v českém jazyce, včetně překladu vlastního. Tam, kde je to vhodné, rozebírá rozdíly zjištěné ve vybraných jazycích a analyzuje jejich možný dopad na teologický význam textu. Ke konci podává práce ucelený teologický význam třetí kapitoly s ohledem na možné novozákonní a křesťanské přesahy.
Zvyšuje pláč dospělé osoby pravděpodobnost prosociálního chování od přihlížejících?: Systematická přehledová studie
Zíková, Lucie ; Lukavská, Kateřina (vedoucí práce) ; High, Radka (oponent)
Předložený systematický přehled literatury hledá odpověď na otázku "Zvyšuje pláč dospělé osoby pravděpodobnost prosociálního chování od přihlížejících?". Metodologické postupy sledují doporučení PRISMA Statement. Na základě předem stanovených klíčových slov bylo v databázích Scopus a PsycINFO identifikováno 2278 záznamů. Po odstranění duplicitních záznamů a po screeningu abstraktů a celých textů ke zhodnocení naplnění stanovených zahrnujících kritérií a relevance pro stanovenou review otázku bylo do závěrečné analýzy zařazeno 8 článků, které představovaly 10 experimentů. Práce přináší přehled těchto studií včetně jejich závěrů a metodologických postupů, diskutovány jsou silné a slabé stránky jednotlivých přístupů. Ukázalo se, že velkou roli při výzkumu hraje, zda je participantům předkládán dekontextualizovaný podnětový materiál, nebo zda jsou participanti alespoň s drobným kontextem seznámeni. V případě začlenění kontextu se ukazuje, že vliv slz na ochotu pomoci není tak silný, jako je tomu v případě absence kontextu. Dále se ukázalo, že do hry vstupuje velké množství dalších faktorů, které mají na tento vztah vliv. Diskutujeme také vhodnost použití pojmu "prosociální chování", jelikož na základě výzkumů vznikají hypotézy, že pomoc nemusí být vždy motivována touhou prospět plačícímu, ale může jít...
Mateřské prožívání a zvládání obtíží spojených s náročným temperamentem kojence
BURDOVÁ, Hana
Bakalářská práce řeší problematiku mateřského prožívání a zvládání obtíží spojených s náročným temperamentem kojence. Teoretická část se věnuje definicím základních termínům jako je kojenecký věk, temperament a neutěšitelný pláč. V dalších kapitolách jsou shrnuty specifické rysy kojence s náročným temperamentem zaměřené zejména na nespavost, pláč a trávicí obtíže. V této části práce nejsou opomenuty ani jednotlivé strategie péče o náročné kojence. V závěru teoretické části je charakterizována psychika matek náročných kojenců. Kvalitativní výzkum realizovaný v praktické části přináší data, jež byla získána metodou rozhovorů s matkami kojenců s obtížným temperamentem. Jako projev obtížného temperamentu nejčastěji shledávají matky nadměrný pláč a nespavost. Náročnost dítěte si matky vysvětlují různě - genetika, těžký porod nebo třeba stres v těhotenství, vinu však dávají převážně dítěti. Co se týče strategií utěšování, matky intenzivně hledaly a zkoušely, aby nalezly tu nejlepší, žádná ze strategií však nebyla spolehlivě účinná. Z mého výzkumu též vyplývá, že nevyžádané rady okolí a zlehčování situace jejich blízkými jsou pro matky velmi stresující.
Vztah pláče a prosociálního chování u dospělých osob: pilotní experimentální studie
Zíková, Lucie ; Lukavská, Kateřina (vedoucí práce) ; Smetáčková, Irena (oponent)
Práce se zabývá ověřením hypotézy, že plačící osobě jedinec pomůže spíše, než kdyby neplakala. Cílem práce je provést pilotní verzi observačního experimentu a na základě pilotáže identifikovat problémové momenty a další proměnné, které by mohly do experimentu vstupovat. Pro ověření tohoto vztahu bylo využito smíšeného designu, který sestával z kvantitativní analýzy dat získaných jak z dotazníků nálady, tak z observačního experimentu a z kvalitativní analýzy polostrukturovaných rozhovorů s respondenty. V práci jsou představeny základní teoretické koncepty a studie relevantní k cíli práce. Výsledky šetření ukázaly, že jedinci nejsou schopni při navržené experimentální situaci pláč identifikovat, jelikož osobě nevěnovali příliš mnoho pozornosti. Míra pozornosti věnovaná plačící osobě závisela mj. na předpokládaném účelu přítomnosti plačící osoby. Roli hrála také vzdálenost od sledované situace, odhad kompetence herečky (zda situaci dokáže řešit sama) a hodnocení vážnosti situace. Také se ukázalo, že pokud se respondent nerozhodl plačící herečce pomoci, mohlo jít stále o projev prosociální (nechtěl ji přivádět do větších rozpaků). Míra pomoci se v kontrolní a experimentální skupině statisticky významně nelišila (zaznamenán byl pouze určitý trend), zároveň ale byla plačící osobě v průměru poskytnuta...
Problematika a prevence syndromu třeseného dítěte z retrospektivního pohledu sestry
DRAXLEROVÁ, Milena
Abstrakt - Problematika a prevence syndromu třeseného dítěte z retrospektivního pohledu sestry Cílem této diplomové práce na téma {\clqq}Problematika a prevence syndromu třeseného dítěte z retrospektivního pohledu sestry`` bylo zpracovat veškerou literaturu a nastínit problém syndromu třeseného dítěte. Dále zjistit prostřednictvím analýzy a vyhodnocením dotazníků povědomí o syndromu třeseného dítěte u sester i rodičů. Třetím cílem v rámci této práce bylo vypracování jednoduchého edukačního materiálu pro rodiče. K naplnění těchto cílů je diplomová práce rozdělena na část teoretickou, která je zaměřena na zpracování veškeré dostupné literatury související se syndromem třeseného dítěte. Praktická část je zaměřena na kvantitativní zjišťování míry znalostí sester i rodičů, týkající se syndromu třeseného dítěte a zaměřuje se přitom především na edukaci rodičů ze strany sester, zejména v oblasti dětského pláče jako hlavního vyvolavatele syndromu třeseného dítěte. Data kvantitativní části výzkumu byla zjišťována pomocí dotazníkového šetření. Byly použity dva typy dotazníků, první pro zdravotní sestry a druhý pro rodiče a pečující osoby. Oba byly zcela anonymní. Součástí výsledků je vypracovaný jednoduchý informační materiál pro rodiče, zaměřený hlavně na správné způsoby utišení pláče, vztahující se k syndromu třeseného dítěte. Pro potřeby práce byly stanoveny tři hypotézy. Hypotéza 1 {\clqq}V České republice existuje dostatek kvalitní literatury o syndromu třeseného dítěte`` se nepotvrdila. Hypotéza 2 {\clqq}Povědomí rodičů i zdravotníků o syndromu třeseného dítěte je nedostačující`` se potvrdila. Hypotéza 3 {\clqq}Primární prevence syndromu třeseného dítěte v České republice neexistuje`` se také potvrdila. Důležitou skutečností, zjištěnou v rámci výzkumného šetření, bylo nedostatečné povědomí sester i rodičů o syndromu třeseného dítěte. Vzhledem k velmi vážným následkům syndromu třeseného dítěte, které často mohou být dítěti osudné, je nezbytné, aby se sestry s tímto syndromem seznámily a byly schopné ze své pozice rozpoznávat a určovat rizikové faktory syndromu třeseného dítěte ze strany rodičů i dětí. Proto by tato práce mohla sloužit i pro zvýšení informovanosti o zmíněné problematice. Další využití by mohl mít i vypracovaný informační materiál pro rodiče, který jim může napomoci při péči o jejich dítě.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.